Middelgrote Nederlandse bedrijven willen meer groei realiseren in Duitsland. Dat blijkt uit een onderzoek van accountants- adviesbureau KPMG.

De ondernemers zien vooral iets in de introductie van een nieuw product of autonome groei. Het overnemen van een Duits bedrijf zien ze veel minder zitten. Bijna 80 procent verwacht verdere groei te halen uit de Duitse markt.

KPMG onderzocht de mate waarin middelgrote Nederlandse ondernemingen zakendoen in Duitsland. Acht op de tien bedrijven verwacht meer groei in Duitsland. Daarvan denkt 90 procent in Duitsland nieuwe afzetmarkten te vinden of wil het nieuwe producten introduceren. Slechts 20 procent wil groeien in Duitsland door het overnemen van bedrijven.

Van de tweehonderd ondervraagde ondernemers haalt 70 procent zeker een tiende van de omzet uit Duitsland. Voor 20 procent loopt dit zelfs op tot een kwart. Een kleine 5 procent haalt meer dan de helft van de omzet uit de Duitse markt.

Eerst uitbreiden in Duitsland

Duitsland is interessant voor Nederlandse ondernemers, zegt Ernst Groenteman, partner bij KPMG en gespecialiseerd in het Nederlands middenbedrijf. “Onze oosterburen hebben de grootste en meest invloedrijke economie van Europa”, aldus Groenteman.

“Met zo’n 83 miljoen inwoners vormt Duitsland voor veel middelgrote bedrijven een zeer aantrekkelijke afzetmarkt met een sterke koopkracht en de voordelen van een volwassen, stabiele economie. Veel Nederlandse ondernemingen die de intentie hebben om hun activiteiten Europees uit te breiden, beginnen dan ook in Duitsland.”

Andere regels in Duitsland

Dat gaat niet altijd even makkelijk, zegt Groenteman. “Voor bepaalde sectoren kent Duitsland heel specifieke regelgeving die aanzienlijk verschilt van de Nederlandse. De gevolgen hiervan kunnen groot zijn. Zo kan een bedrijf volgens Nederlands recht de meerderheid van stemmen hebben binnen een vennootschap, terwijl dat volgens het Duitse recht niet zo is.”

Maar er zijn volgens hem ook voordelen doordat soms wetten juist wel op elkaar lijken. “De aansprakelijkheid en organisatie van een Duitse GmbH en een Nederlandse BV zijn vergelijkbaar geregeld.”

Duitse cultuur grootste struikelblok

De grootste struikelblokken in zakendoen met Duitsland vormen volgens Groenteman de verschillen in markt en cultuur. Groenteman: “Om goed op de Duitse markt te kunnen opereren is het dan ook van belang dat de Duitse taal wordt beheerst en er begrip is voor bestaande cultuurverschillen.”

Lees ook: Zakendoen in Duitsland: wat Nederlanders vergeten

“Bij conflicten stellen Nederlandse ondernemingen zich relatief flexibel op om tot een akkoord te komen”, zegt Groenteman. “Duitse bedrijven zijn in het algemeen formeler ingesteld op en zijn gewend de letter van de wet te volgen.”

Bertus Bouwman is chef redactie van Duitslandnieuws.nl, de site met dagelijkse duiding van Duits nieuws voor Nederland.

Lees ook op Duitslandnieuws:

Meldpunt voor ondernemers in grensstreek die klanten verliezen aan Duitsland

Econoom Carsten Brzeski: Duitsland heeft zijn eigen Tea Party

Nederlandse boeren kunnen steeds minder eieren kwijt in Duitsland

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl